Zabawy dla dzieci z autyzmem Archive

Analiza wody cz. 4

Analizę całkowitą wody, tj. rozkład na obydwa składniki wolne: wodór i tlen osiągnąć możemy, stosując prąd elektryczny lub bardzo wysoką temperaturę. Rozkład wody za pomocą prądu elektrycznego, tak zwana elektroliza wody, jest właściwie elektrolizą kwasu siarkowego lub wodorotlenku alkalicznego w roztworze wodnym. Do elektrolizy kwasu siarkowego stosujemy elektrody platynowe lub ołowiane, prąd co najmniej 3 […]

Zabawy dla dzieci z autyzmem

Analiza wody cz. 5

W elektrolizie rozcieńczonego ługu sodowego czy potasowego stosujemy elektrody żelazne, prąd 12 voltowy. W tym przypadku mamy w roztworze; KOH à K + OH; pod wpływem prądu K wz. Na dąży do katody, oddaje jej swój ładunek elektryczności, przechodzi w stan metalowy i rozkłada wodę; wodoro-tlen po oddaniu ładunku swego anodzie wobec niemożności istnienia samodzielnego […]

Zabawy dla dzieci z autyzmem

Woda jako czynnik geologiczny cz. 3

Jeżeli łożysko rzeki, brzegi jej zbudowane są z materiału skalnego miękkiego, luźnego, rzeka ulega stopniowemu zamuleniu; gdy zaś materiał skalny jest twardy a spadek rzeki znaczny, woda drąży sobie coraz głębsze łożysko, erodując skałę. Potęguje się działanie wód rzecznych podczas powodzi, kiedy rzeka nie może zmieścić w łożysku swym napływającej chwilowo większej masy wód. Skutkiem […]

Zabawy dla dzieci z autyzmem

Woda w reakcjach fizyczno-chemicznych cz. 2

Trzeba podkreślić jeszcze, że zwilżaniu węgla towarzyszy wywiązywanie się ciepła: około 7 kalorii gramowych na 1 gr; sproszkowana glinka, zwilżona wodą, daje 2,5 kalorii. To ciepło, wywiązujące się przy zwilżaniu, każe dopatrywać się przejścia wody ze stanu gazowego czy ciekłego w jakiś odmienny stan fizyczno-chemiczny. Swoisty stan tego rodzaju okazuje woda w układach z najprzeróżniejszymi […]

Zabawy dla dzieci z autyzmem

Analiza wody cz. 6

Sam fakt rozkładu wody w temperaturze, zbliżonej do temperatury syntezy jej, Deville udowodnił w ten sposób, że nie pozwalał na ochłodzenie się mieszaniny gazów, lecz w wysokiej temperaturze rozkładu oddzielał wodór od tlenu za pomocą dyfuzji. Z dwóch gazów wodór, jako 16 razy lżejszy od tlenu, przenika przez porowatą niepolewaną porcelanę szybciej, (prędkość dyfuzji gazów […]

Zabawy dla dzieci z autyzmem

Analiza wody cz. 1

Analizę wody możemy wykonać całkowitą lub cząstkową, tj. rozłożyć ją na dwa składniki wolne: wodór i tlen, lub też uwolnić tylko jeden ze składników wodór czy tlen, drugi wiążąc na nowy związek. Łatwiej wykonać jest analizę cząstkową w reakcji wymiany, korzystając z powinowactwa pierwiastków do wodoru czy do tlenu; od niej zaczniemy. Reakcja wymiany wodoru […]

Zabawy dla dzieci z autyzmem

Woda w reakcjach fizyczno-chemicznych cz. 7

Wodziany. Z nasyconego na gorąco roztworu po ostudzeniu wydziela się rozpuszczona substancja w stanie stałym, często w postaci kryształów, które nie zawsze ale nierzadko zawierają wodę „krystalizacyjną”. Okazuje się, że na mol substancji bezwodnej przypada stale określona masa wody, odpowiadająca molowi wody lub jego wielokrotności tj. 18 gr. Tak w sodzie „krystalicznej” mamy na cząsteczkę […]

Zabawy dla dzieci z autyzmem

Woda w reakcjach fizyczno-chemicznych cz. 6

Korzystamy z tego w bardzo ważnej sprawie oznaczenia ciężaru cząsteczkowego. Ale prawo ciśnienia osmotycznego Pfefiera, prawo Raoulta dotyczą tylko rozcieńczonych roztworów i to tych, które nie przewodzą prądu elektrycznego, jak np. roztwór cukru, natomiast roztwory, będące przewodnikami elektryczności, a takimi są kwasy, zasady, sole, dają znaczne odchylenia. Tak dla roztworu chlorku sodowego otrzymujemy 35 stopni […]

Zabawy dla dzieci z autyzmem

Woda w reakcjach fizyczno-chemicznych cz. 1

Woda zachowuje się wobec innych substancji bardzo rozmaicie; z jednymi łączy się w bardzo liczne kombinacje, z innymi tworzy ściśle określone trwałe związki, raz oddziaływa fizycznie, to znowu wywołuje przemianę chemiczną. Liczne substancje przyciągają wodę mechanicznie, woda przylega do ich powierzchni, wsiąka w nie, ulega wchłonieniu – absorpcji. Piasek, glina, gleba nasiąka wodą tak, jak […]

Zabawy dla dzieci z autyzmem

Woda w reakcjach fizyczno-chemicznych cz. 9

Nawet w niskiej, np. pokojowej temperaturze wodziany ubożeją powoli w wodę; gdy prężność zawartej w nich wody przekracza prężność pary atmosferycznej, mówimy, że kryształy wietrzeją, wtedy tracą one barwę, przezroczystość. Nie od rzeczy będzie uczynić krótką wzmiankę o wodzianach pierwiastków; dla przykładu przytoczymy wodzian chloru Cb, 8H2O, wodzian bromu Brs, IOH2O, obydwa powstają w niskiej […]

Zabawy dla dzieci z autyzmem

Zabawy dla dzieci z autyzmem